"Manisnya Mujahadah"


"If you want to be a leader, you must have knowledge, be a visionary, carismatic personality, and keep strong relationship with Allah"

1- KNOWLEDGE (pengetahuan, ilmu)

"Jangan bawa imej Islam di tahap yang paling rendah"

Boleh bagi hujah yang baik.
Penguasaan bahasa itu penting, samada bahasa inggeris atau arab. Bila lemah penguasaan bahasa, personaliti jadi turun (down)

2- VISIONARY (berwawasan)

kena ada target, jangan hanya ikut arus

3- CARISMATIC PERSONALITY (Berkarisma)

Pelbagai, mungkin dari segi percakapan, perbuatan, tindakan, pakaian, riak wajah.

Contohnya, bila bercakap dengan orang, bercakap dengan yakin

4- GOOD RELATIONSHIP WITH ALLAH (Jaga Hubungan dengan Allah)

Bila hubungan dengan Allah baik, Allah akan jaga kita
Kalau tak dapat turun surau hari-hari, cuba buat jadual, mungkin dapat turun 2,3 kali dalam seminggu. Sembahyang jemaahlah yang dapat satukan hati-hati kita, salam, doa sama-sama. Dan bila solat berjemaah, kita akan rasa tenang.


Kalau kita bukan dari kalangan orang yang dapat dekan, pernah tak kita terfikir..

"Macam mana orang yang pernah dapat anugerah dekan?"

Of course Allah yang bagi. Tapi tengok usaha dia, mesti berlipat kali ganda. Kadang-kadang kita yang ambil nota mereka dan mereka baca buku lebih dari kita. Itu usaha dia.

Kalau target lebih kurang, lebih kurang lah kita dapat.


"Setiap apa yang kita buat, walau sebesar zarah, semua kena hisab.

"Setiap apa yang kita buat, pakaian kita, kita boleh berdakwah.

"Dakwah itu perlu dilaksanakan oleh semua, sebab kita memang kena sebarkan dakwah, sebarkan Islam. Mulalah dakwah dari personaliti diri. Nak tak nak, kita kena berdakwah."

***

++persoalan: apabila kita ditimpa kesibukan dalam organisasi, urusan dakwah, bagaimana nak atasi masalah kata-kata negatif orang?


"orang akan pandang kita dari pelbagai sudut, pandangan manusia berbeza-beza.

"Kita takkan boleh selesaikan benda tu A to Z. Kita tak dapat penuhi semua permintaan orang.

"Orang cakap apa-apa pun, kita kena lawan dengan positif, jangan hanya mengiyakan (kata-kata negatif), menunjukkan kita lagi lemah."


"Jadikan masalah sebagai peluang untuk kita. Sekurang-kurangnya kita sedar, kita perlu berubah (ke arah yang lebih baik).

"Kalau kita sentiasa dengar orang cakap (negatif), kita takkan berjaya.

Tak berjaya maksudnya kita takkan ada kemajuan, tak ada peningkatan.

"Bina (develop) personaliti yang unggul bukan tunggul."

Kita boleh buat sesuatu perkara, tapi istiqamah sangat susah. Tapi kenalah, kena paksa diri.


Kadang-kadang, orang agamawan ni, tak jaga kesihatan.

"Saya redha, tawakkaltu 'alallah"

"Kesihatan tak jaga, bagaimana nak bangun malam? Nak jaga anak, nak kongsi (share) ilmu, nak beribadah, nak guna tenaga, kena ada stamina."


"Cuba imarahkan sifat suka beri salam. Cuba bagi salam tak kira fakulti. Bagi salam pada sesiapa je. Jangan tunggu orang bagi salam. Kalau kita bagi salam, kita akan mengeratkan perpaduan umat Islam."


ولباس التقوى ذلك خير

"Dan pakaian TAQWA itulah yang paling baik" [Surah Al-Araf:26]

____________________________________________________________________

KULIAH MAGHRIB: "Manisnya Mujahadah" - 30 Mac 2012 @ KKSI
Disampaikan oleh: Ustazah Jaziratul Shiela, Pensyarah Fakulti Kepimpinan & Pengurusan, USIM
Terjemahan bicara: fmn

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

2 comments:

Anonymous said...

I absolutely love your site.. Pleasant colors & theme. Did you develop this amazing site yourself?

Please reply back as I'm trying to create my own site and would like to find out where you got this from or what the theme is called. Thanks!

my website :: best cellulite treatment

fmn insyirah said...

Thanks for visiting.

The current theme for this site isn't my own. I not the developer of the blog theme. I just used free theme for blogspot but I not memorized where I got the code of this theme.

Anyway, you can search for more great themes.

Thanks and welcome!

About Me

My photo
Kota Bharu, Kelantan, Malaysia

"Alhamdulillah.. Islam menjadi milikku, Iman menjadi rebutanku.. kelebihan mungkin ada, kelemahan semestinya wujud, sudah menjadi fitrah seorang manusia.. kemahiran yang dimiliki insya allah akan dimanfaatkan ke jalan yang diredhai Allah.. kelebihan, kemahiran nikmat dari Nya.. diberi kepada manusia agar berfikir.. moga2 kita tergolong dalam hamba yang sentiasa bersyukur atas setiap pemberianNya, bersabar atas setiap ujian, berharap hanya padaNya, moga Jannatul Firdaus tempat kembali yang abadi.."