Salam Maulidur Rasul


Firman Allah Taala yang bermaksud :
Katakanlah: "Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku, nescaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu. Allah maha pengampun lagi maha penyayang". (Surah Ali Imran : ayat 31)

عن انس رضى الله عنه عن النبى صلى الله عليه وسلم قال : ثلاث من كن وجد حلاوة الايمان ان يكون الله ورسوله احب اليه مما سواهما , وان يحب المرء لا يحبه الا الله , وان يكره ان يعود فى الكفر كما يكره ان يقذف فى النار
Dari Anas r.a dari Nabi s.a.w bersabda:
"Tiga perkara, barangsiapa yang terdapat padanya maka ia mendapat kemanisan iman iaitu ia mencintai Allah dan rasulNya lebih daripada selain daripada keduanya. Dia mencintai seseorang hanya kerana Allah, dan ia benci untuk kembali kepada kekufuran sebagaimana ia benci untuk dicampakkan ke dalam neraka".

Dalam satu hadis yang lain Rasulullah saw menyatakan:
"Barangsiapa yang kasih akan daku, maka ia akan bersamaku di syurga kelak"


//moga2 kita tergolong dalam golongan yang mencintai nabi lebih dari yang lain setelah cinta Allah. Di akhirat kelak, kita amat2 memerlukan syafaat dari Nabi kita Muhammad S.A.W.. beruntunglah kita kerana menjadi ummat baginda. Moga2 kita bukan di antara penghancur, pemusnah, perosak Islam di muka bumi ini. Nabi amat mengasihi umat-umatnya, kenapa kita tidak mencurahkan cinta kita setinggi2nya pada nabi? tidakkah kita sedih apabila kisah yang seringkali diulang2.. bahawa di saat nabi menghembuskan nafas terakhir, di saat hampirnya roh dicabut, dipisahkan dari jasad, ape yang nabi ingat? umat dia kan? Ya Allah, tingginya harapan nabi untuk melihat umatnya sentiasa terpelihara dari dosa2 dan sentiasa dalam ketaatan kepada Allah dan rasulnya. hinanya kita jika kita menolak cinta nabi! kerana cinta pada nabi, akan membawa kepada cinta Allah.

Selawat dan salam atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W
Salam Maulidurrasul !~
Rasulullah, kami merinduimu!

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

About Me

My photo
Kota Bharu, Kelantan, Malaysia

"Alhamdulillah.. Islam menjadi milikku, Iman menjadi rebutanku.. kelebihan mungkin ada, kelemahan semestinya wujud, sudah menjadi fitrah seorang manusia.. kemahiran yang dimiliki insya allah akan dimanfaatkan ke jalan yang diredhai Allah.. kelebihan, kemahiran nikmat dari Nya.. diberi kepada manusia agar berfikir.. moga2 kita tergolong dalam hamba yang sentiasa bersyukur atas setiap pemberianNya, bersabar atas setiap ujian, berharap hanya padaNya, moga Jannatul Firdaus tempat kembali yang abadi.."