Tak semua orang memberi peluang kita berkata². Maka kita kena belajar untuk diam, memberi laluan untuk dia berbicara. Walaupun kita tahu betapa peritnya hanya mendengar, kerana apa yang dia sangka tak seperti yang disangka. Diam seribu bahasa. Perit. Betul. Mengalah bukan mudah. Biarlah. Biarkan kita membalas dan berkata-kata dalam hati sahaja untuk melepaskan kepuasan diri. Tentunya kita sahaja yang tahu. Disuarakan pun tidak dapat diterima dan disambut dengan baik. Tahanlah. Ketahuilah diri, setiap butir bicara itu ada ulasannya. Maka berbahagialah.
#Doa - Rezeki
Assalamu'alaikum
Saya akan mula letakkan doa² yang dikongsi oleh orang lain, yang saya kutip, saya jumpa, di dalam blog ini.
Hasratnya saya nak buat buku khas doa. Saya tulis setiap kali jumpa yang baru. Untuk amalan diri sendiri. Tapi belum tertunai. Apa kata saya simpan dalam blog kan.
Setiap kali jumpa saya download je. Simpan dalam galeri hp. Tapi dengan banyak-banyak gambar foto lain, tak termampu nak scroll cari doa je.
Dari hari ke hari, in syaa Allah kita usaha tambah zikir, tambah doa sebagai amalan harian.
Beli Emas Public Gold Secara Ansuran?
Boleh ke beli emas secara ansuran? Dalam bahasa Public Gold kita panggil EPP. Easy Payment Purchase. Shariah EPP.
Saya suka jawab guna instrumen lain. Yang kita rasa biasa. Tak pertikai pun. Dari dulu lagi saya nak yakinkan diri pun saya akan buat perkaitan dengan benda lain. Yang bagi kita lebih nampak. Lebih yakin. Yang kabur makin jelas.
Ibarat begini.
Kita simpan duit dalam akaun bank boleh ke? Boleh je kan. Kita tak pernah fikir pun ia satu isu yang kita nak kena fikir.
Konsepnya begitulah. Di public gold, kita bayar harga emas tu secara bulanan selama 4 atau 10 bulan. Habis bayar, emas kita punya.
Macam kita tengah simpan duit dalam akaun bank dan target cukup duit nak beli emas, kita keluarkan bawa duit selonggok bayar, dapat la emas.
Tapi.. Itu belum tentu beli emas. Mana tau tetiba berubah hati. Dah ada RM5K untuk beli 20g emas, tetiba rasa beli iphone pun best juga! 🤣
Kang hasrat menyimpan, menyimpang jadinya. 😅🤭
PG Authorized Dealer
https://t.me/fmnMY
🛍 5.3.2021 - RM 243/g
Emas untuk mama
Hari ni antara hari yang saya nantikan. One of my dreams. Achieved.
Dulu. 7-8 tahun dulu, saya pernah hilangkan emas yang mama belikan untuk anak dia ni. Rantai tangan. Hilang ketika dalam perjalanan ketika menaiki motosikal. Patah balik tetap tak jumpa. Saya takut nak cerita. Tapi saya kena berani mengaku jujur. Dengan harapan mama tak marah dan tak ungkit. Alhamdulillah. Mama tak marah dan terima dengan hati terbuka.
Dan bermula saat itu, saya menyimpan hasrat untuk ganti balik emas tu dan belikan mama emas.
Alhamdulillah. Hari ni saya beli balik rantai tangan itu untuk saya (ganti yang mama beli untukku suatu ketika dulu) dan boleh dikatakan saya tiru balik pattern rantai tangan tu sebijik. Susah juga nak jumpa sebijik macam tu ya. Saya ingat kalau tak ada, memang nak tempah. Saya cari contoh, alhamdulillah kedai boleh gabung² modified sikit. Tak perlu tempah lama. Siap hari ni juga.
Dan,
Alhamdulillah. Saya mampu bagi pilihan untuk mama pilih emas yang dia berkenan. Tapi beliau hanya nak cincin sahaja. Saya minta dia tambah. Cincin juga pilihan keduanya. Dan itulah pilihan beliau.
Doanya mama happy.
Tahun ni beliau sudah berumur 70 tahun. Saya gembira saya boleh realisasikan impian ini.
Masih ingat. Masa awal kerjaya saya, semasa simpanan saya sikit je, saya bagitau dekat diri, kena banyak memberi dekat mama. Mama nak chest freezer, duit bulan tu tinggal beratus je, takpe tak cukup untuk diri, tunggu gaji bulan depan. Saya pujuk diri. Sebab saya kena sedar, saya kena kejar, umur beliau makin meningkat. Sebolehnya saya nak tunaikan je apa yang mama nak.
Makin hari beliau makin penat. Nak nangis dah rasa. Selalu sangat dia cakap mama penat dah, buat kerja sikit pun dah letih, tak larat.
Saya doakan Allah bagi nikmat kesihatan pada beliau, panjangkan umur mama dalam kebaikan, keberkatan, ketenangan, supaya anak² berpeluang ubati hati beliau seandainya pernah terguris, berpeluang bagi kebahagiaan pada beliau dunia akhirat.
Mama, i love you... sangat. ❤
Nukilan anakmu.
3.3.2021
I am crying 😭
Bonus dalam kerjaya
Allahu Allah pemberi rezeki .. Terima kasih Rajaku.
Patut la bila orang dah kerja bank, biasanya kalau keluar bank tu, dia akan pergi bank juga. Jump jump bank jugak.
Masa aku tengah study, memang dah pasang impian untuk kerja di syarikat GLC (Government-Linked Company) atau syarikat swasta yang established. Bila isi latihan industri (LI) pun, aku dah pilih satu syarikat besar ni, tapi tak lepas. Aha. Kita punya pointer bukan banyak pun ada hati mohon sana kan. Hihi. Sudahnya tak dipanggil pun oleh Bank Negara Malaysia dan agak lewat dapat tempat LI. Kah! Ye aku mohon BNM ye. Ahaaa.
Saat akhir pencarian, terjumpa dalam iklan internet, apply terus dapat. Di sana tak banyak staf, dan alhamdulillah juga dapat masuk dan kenal orang2 di sana. Bila tak ramai staf, kita kena tahu semua operasi syarikat. Hampir semua kita buat. Dua tahun lebih juga di syarikat tersebut dan kenal speaker hebat as my boss. Sorry boss. Sebelum masuk sana, aku memang tak kenal beliau. Bila dah kerja sana, eh eh myUni MPP, pun panggil beliau bagi talk.
Hingga sekarang, hubungan aku dengan syarikat lama masih kuat. Kadang aku bantu event/ kursus mereka bersama pihak kerajaan atau swasta. Dua syarikat monopoli di Malaysia yang mereka handle kursus tu, antara organisasi kerjaya impian aku. Pernah mohon di salah satu organisasi tu, tak dapat. Hehe. Taste aku tinggi, segan pulak nak sebut nama, sebab tak dapat. Ahaks. Tak pernah la interview, sekadar hantar email, apply online.
Alhamdulillah, kini 4 tahun aku dalam industri perbankan. Rezeki dapat juga bertahan di sini walau hampir2 nak habis kontrak belum dapat keputusan. Alhamdulillah HR lepas juga, benarkan department aku serap sebagai permanent staff.
Tahun lepas, bonus pertama aku. Hanya pro-rated sebab hanya sempat 4 bulan sebagai permanent. Tapi MasyaAllah, itupun gembira sangat. Bos aku cakap aku paling tinggi % bonus. Cuma tak sebesar diorang, kira berdasarkan 4 bulan sahaja.
Tahun ni 2019, tahun pertama bonus cukup 12 bulan sebagai staf tetap. Bos cakap aku juga paling tinggi. Entah la sejauh mana, sebab aku jenis tak bertanya dan tak minta diorang share, melainkan diorang sendiri yang share. Sujud syukur sangat. Alhamdulillah Ya Allah. Pertama kali dapat gaji+bonus macam deposit beli rumah low cost. Oh rumah.
Inilah agaknya dah masuk bank, orang tak nak keluar2.
Rezeki ini bukan hanya untuk diriku sahaja. Rezeki keluarga juga. Sedekah paling utama sedekah untuk ahli keluarga. Hanya kita yang tahu sejauh mana situasi ahli keluarga kita. Serius kena banyak memberi dan menggembirakan ibu bapa. Esp my mum. Mak ayah kita umur dah berapa. Kita dah tak banyak masa nak gembirakan hati mereka dengan kerjaya kita, giving to them. Dari sekolah lagi, bila dapat hadiah dalam RM, mak selalu ajar share dengan adik beradik. Sebab tu kurang berkira dengan family. Rezeki ni doa banyak pihak. Thanks God Allah, Thanks everyone.
Impian Dulu Nyata Kemudian
Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamu'alaikum w.b.t.
Hari ni teringat dekat blog dan rasa nak menulis pula.
Lawat myblog. Lawat blog sahabat rapat gila2 dulu time sekolah. Ya Allah, dia dah pindah blog. Dulu url dia cute-cute, sekarang dah jadi guru cemerlang, penulis buku, sebab tu dia dah tukar url kut. hihi. Memang lama tak lawat blog, tak buka facebook, tak tahu perkembangan. Entah. Rasa tak tahu nak update apa kan. Rasa life pun terabur je. Busy memanjang. Sekarang rasa macam relax cket. Lepas dapat series of bosses baru yang tak terlalu monitor kitorang. Rasa makin lama makin tenang dan aman hidup. Tapi bulan 4 ni bos baru lagi. Alamak. Bos yang ni risau tapi doakan yang baik-baik untuk kami nah.
Lawat2 ni baca balik artikel lama ni - Sekolah Sains, Universiti Akaun.
Beberapa perkara yang aku cerita dalam ni yang sudah berlaku pada ketika ini. Alhamdulillah.
#1 Impian kerja di bank
Dulu impian nak kerja bank. Sekarang dah berada dalam industri perbankan dan masih di bank yang sama. Paling tak sangka, frontliner, secara langsung berdepan dengan customer. Cabaran dia lain macam. Sampai ada dua ketika tu, guard dah berdiri kat depan kita, sebelah customer, sebab suara customer tengking jerit2 yang tinggi tu. Bila kita dah kerja sebagai customer service ni, faham lebih perasaan orang2 kaunter ni.
Nak kongsi la dengan korang, bila kita ada masalah, kita datang kaunter tu, orang tu first time tau kita jumpa, kita nak minta tolong selesai masalah, cakap la baik-baik. Masalah korang yang lama tu sebab dia ke? Dia perantara je, baru nak cuba faham cerita situasi korang, jangan la ingat datang jumpa pak nujum yang dah boleh baca otak kisah lampau korang. Talk nicely.
#2 Impian langsai PTPTN sekaligus
Seperti kisah aku sebelum ni, lepas je dapat JPA, aku stop PTPTN. Sempat la dapat wang pendahuluan dan pinjaman semester pertama. Amaun dia RM4k++. Dulu bila dah habis belajar, aku tengok balik ye macam mencecah RM7k untuk bayar balik. Tapi macam mana entah, PTPTN tu auto convert to ujrah. Aku rasa aku tak mohon pun. Tapi Alhamdulillah la. Mudah urusan aku. Amaun dia rasanya bawah RM5k kalau kira total semua. Rasanya la.
Masa kerja aku dah bayar sikit-sikit tapi tak konsisten. Kadang letak banyak terus pastu tinggal. Credit balance je. Sampai satu masa dah habis dah bayaran advance tu dah ada hutang bulanan kena bayar, tapi tak sedar pun, sebab bukan cek selalu pun. Pastu letak balik banyak2, tinggal lebih setengah tahun gitu. Aha. Sedikit sebanyak rekod CCRIS rosak la sebab tunggakan PTPTN ni.
Akhir tahun lepas, aku teringat diskaun PTPTN 2018 sebanyak 20% sekiranya bayar penuh. Aku cepat-cepat cek website dan call PTPTN nak tau masih sah tak promo tu. Ketika tu beberapa hari lagi nak masuk tahun baru 2019. Time tu malam 27 Dis call PTPTN hotline lepas kerja, tengah berjalan keluar train balik rumah. Malam tu juga transfer payment lepas pegawai bagi amaun penuh. Surat Pengesahan Baki / Bayaran Penuh dikeluarkan malam tu juga. 7 Jan 2019 aku menerima Surat Penyelesaian Hutang (SPH). PTPTN aku tak banyak macam yang ambil penuh tu. Ada baiknya aku selesai cepat-cepat kan. Jangan la terkejut sangat. Amaun dia macam beli motorsikal second hand je. Simpanan ketika tu bukan banyak pun, tapi nak sangat kan selesai cepat, maka alhamdulillah selesai PTPTN yang mencalarkan CCRIS aku tu. Huhu.
Terima kasih Allah atas nikmat ini. Didoakan rezeki untuk impian kalian juga.
..
Sebenarnya aku semangat blog nak bercerita satu kisah gembira lain dalam kerjaya. Bila dah terbaca post lama lain pula cerita dia. Huhu. Setakat itu dulu pembuka tahun 2019. Blog ni pun dah terputus 4 tahun. Last post 2015. Ok guys. Bye. Jumpa lagi ye tahun ni! Doakan.
Pelaburan Shariah - Unit Amanah
eg. RM6K jadi RM12K; RM200K jadi RM400K; RM500K jadi RM1M
2⃣ Diuruskan oleh institusi kewangan iaitu bank
3⃣ Dibenarkan di bawah akta Bank Negara Malaysia
Berumur 18 tahun dan ke atas
Mempunyai minimum RM1,000 untuk bermula
Simpanan bulanan minimum RM100 sekiranya ingin menyimpan setiap bulan
Mempunyai KWSP/EPF sekiranya ingin melabur tanpa tunai
Wang pelaburan mesti dalam bentuk cek atas nama bank dan bukan atas nama kami.
Lifestyle berubah
Assalamu'alaikum!
Tempat kerja sudah bertukar. Kini aku kerja dalam mall. Setiap hari masuk mall! Oh cabaran. Duit mengalir keluar laju je walau hakikatnya duit tak banyak, yang banyaknya kena simpan. Itu yang sepatut la. Haha. Semua benda ada depan mata. Nak makan apa? Fast food lagi la suka makan time duit kering. KFC ada. Subway, Dunkin Donut, Big Apples, Texas Chicken, Burger King, bla bla.. Banyak sangat francais fast food level ofis aku! Adoii.. Nafsu boleh tahan kalau susah nak pergi, ni depan mata hari2. Tak rasa nak makan nasi, ada pilihan banyak giler. Adeh. Teringat nak beli barang, masuk je Aeon, Aeon Big, Cold Storage, bla bla, farmasi, bla bla..
Lepas tu, sebelum ni pergi ofis naik motor je. Jimat kos. Boleh anggar RM10 je seminggu. Sekarang ni naik train. Jalan nak ke sana jem sangat + bengkang bengkok + perjalanan yang memenatkan. Untuk kurangkan rasa penat nak hadapi semua situasi tu, aku terpaksa la naik train. Kos seminggu dua kali ganda. Adeh. Duit lagi. Eh, naik motor pun penat tau kalau terjerat dalam jem. Fokus kat jalan tu lebih, kanan kiri depan belakang bila2 boleh mencilok motor kereta. Penat.
Hari-hari kerja aku kena lalu KL Sentral. Tukar 2 train. Maka, masa menunggu saje boleh cecah 1 jam. Aku habis kerja jam 7.30 malam. Lepas maghrib baru aku bertolak pulang.
Kenapa aku nak minimakan kepenatan? Sebab ofis buka 7 days. Aku kerja weekdays and weekend kut. Antara yang aku teringin nak rasai dulu. Time orang kerja, kita cuti. Dapat rasa la sekarang ni, berpeluang cuti hari weekdays. Ahak. Nak buat urusan yang ada kaitan dengan office hour pun senang. Ada baiknya kerja rotation macam ni. Haha.
Kalau ada nak jumpa borak2 pasal unit trust ke, nak melabur ke, nak menyimpan ke, nak jadi agen ke, kita boleh set appointment weekdays/weekend. Jumpa di tempat menunggu KTM pun boleh. KL Sentral pun boleh. SMS/Whatsapp/Telegram (013) 367 2432. Unit trust mana? Unit trust yang ada agen 54% dari jumlah keseluruhan agen unit trust di Malaysia (Total worth 56K). Analisa tu aku kira sendiri dari rekod nama semua agen yang berdaftar dengan Persekutuan Pengurus-Pengurus Pelaburan Malaysia. Makanya? Makanya aku ada data nama semua agen unit trust di Malaysia. Haha! Rekod sampai Jun 2015 je. Nama aku pun ada! Maka tepatlah. Thank you provide data dalam excel. Senang nak buat analisa. Row nama sampai 56K tu.
Nak jadi agen unit trust kena ambil lesen. Aku bagitau siap2, lesen dia RM dua ratus lebih. Aku dulu upline aku yang tolong bayarkan dulu. Nak cepat seat for exam. Dia tak cakap apa2 aku dah bayar balik. Senang, dah ingat no akaun upline aku ni. Aku jaga kewangan, mesti la aku ingat no akaun bos. Huhu. Tapi stress la lambat sangat exam. 2 bulan kemudian baru exam lepas decide nak join. Ni sebab ramai sangat nak jadi agen unit trust la ni. ^_=
SMS/Whatsapp/Telegram (013) 367 2432.
Pendidikan kewangan - pelaburan unit trust
Assalamu'alaikum
Dah lama tak update.
Alhamdulillah, pada usia ini aku mengenali banyak bentuk pelaburan walaupun ada yang belum terlibat secara langsung.
Dan aku bagi financial education pada abang-abang dan adik-adik aku termasuk adik bongsu aku yang ketika ini di secondary school, SPM. Mak ayah aku dah lama pencen. Aku kongsi juga sedikit sebanyak pada mereka, mak aku pula sedih sebab tak sempat melabur dulu-dulu. Takpe mak, giliran anak-anak pula melabur. Mak doakan kami. Hasrat aku pun nak bantu orang Islam kita untuk tingkatkan ekonomi dan kewangan kita.
Aku rasa bab menyimpan semua orang takkan pertikai dan semua tahu kepentingannya.
Sekiranya kita simpan sahaja, kita tak cover kadar inflasi. Itu perlunya kita melabur.
Sekiranya kita seorang pekerja yang mengambil KWSP / EPF, akaun kita juga dilaburkan dan kita mendapat % pulangan atas jumlah simpanan. Itu juga salah satu bentuk pelaburan. Ada yang tidak sedar ke mereka telah melabur bukan setakat menyimpan?
![]() |
| Dividen KWSP 2000-2013 |
![]() |
| Dividen KWSP 2014 |
Nak pergi haji pula, kita simpan dalam TH. Kita ingat kita simpan je kan. Tapi sebenarnya kita dah melabur dan boleh nampak pertambahan dalam simpanan kita. Alhamdulillah.
![]() |
| Dividen dan Bonus Penyimpan Tabung Haji 2008-2014 |
Ada juga yang mengambil pilihan lain, melabur dalam ASB. Ada dividen yang mereka terima. Yang banyak terdedah dengan isu, kita raikan perbezaan pendapat, pandangan dan khilaf fatwa yang dikeluarkan ya.
![]() |
| Dividen dan Bonus ASB 1990-2014 |
Bank di Malaysia satu pun tiada zero conventional elements (baca: riba). Sekarang kita nampak kebanyakan bank dah wujudkan Islamic banking. Itu kita perlu sokong dan bersetuju ya! Syukur ada orang Islam kita yang berjaya wujudkan fenomena dan naikkan rating Islamic. Alhamdulillah.
KWSP, TH, ASB ada % dividen masing-masing. Nak lebih % boleh la kita berjinak-jinak ambil tahu tentang unit trust atau dalam bahasa kebangsaan kita, unit amanah pula. Dana shariah unit amanah berpotensi memberi kadar pulangan antara 10%-15%. Tapi kita kena jelas, bukan lebih je kita dapat, kurang pun boleh dapat, sekiranya jangka pendek. Perlu bersedia hadapi sebarang kemungkinan sedangkan petani, peladang pun kena hadapi kemungkinan banjir dan kemarau.
Sekiranya kita berhasrat untuk melabur dalam unit trust, sebolehnya jangan usik dalam tempoh 3 tahun. Unit trust sebaiknya untuk pelaburan jangka masa sederhana (3-5 tahun) hingga jangka masa panjang.
Nak cepat, main saham. Tapi risikonya lagi tinggi sekiranya kita terlibat tanpa persediaan ilmu. Itupun mereka yang arif tentang saham nasihat benda yang sama, paling kurang 3 tahun.
Nak cerita satu per satu banyak sangat. Hartanah, AHB, takaful, emas, tak masuk lagi. Hartanah tu aku belum terlibat secara langsung buat masa ini, dah aktif baru aku share based on experience ya. AHB, core investment dia juga hartanah. Takaful atau polisi perlindungan pun penting, tambah-tambah yang tiada medical card. Emas, banyak highway, nanti nak redah satu-satu dulu.
Celik kewangan dari usia muda ni nampaknya makin bertambah, atau mungkin circle media sosial aku sahaja sangat concern tentang kewangan, aku tak pasti.
Antara perancangan kewangan dalam pelaburan (Investment Planning) - miliki rumah, persaraan (retirement), kembangkan bisnes (business), pendidikan diri/anak-anak (education), atau hanya mengatasi inflasi dari masa ke semasa (just beating inflation over time).
As accounting background, aku dah ada scientific dan financial calculator. Aku percaya ramai dah kenal scientific calculator. Tapi financial calculator ni tak ramai yang tahu. Ada di tangan pun kebanyakan tak tahu nak guna fungsi lain yang membezakan ia dengan kalkulator biasa. Financial calculator best untuk kira investment atau installment tau! Lepas pasca banjir hujung tahun lepas (2014), baru jumpa balik kalkulator ni.
Oh ya. Terlupa masuk dalam kiraan. First time invest, syarat minimum RM1,000 (deposit awal).
Sekiranya tiada tak perlu susah-susah nak beli financial calculator. Kita semua ada smartphone, boleh cari aplikasi untuk kira pantas. Kunci carian di app store atau google play, "financial calculator".
SMS/Whatsapp/Telegram: (0XX) XXX XXXX
Area: Kuala Lumpur/Selangor/Negeri Sembilan/Kelantan
fmn - F
Non-stop talking?
Banyak cakap betul. Dalam talian telefon boleh la bertahan 2 jam, sebab ada komitmen kredit phone kan. Patut la kalau berdepan boleh lebih 4 jam. Bila dah bercakap, macam tak nak berhenti tu. Mujur kadang-kadang tu, sebab ada waktu solat. Kalau tak, entah bila nak berhenti. Uish. Kalau dalam talian telefon pula, kita dah habis kredit, orang yang kita bercakap pula yang call balik. Bila dia pun habis kredit, call pulak dengan telefon rumah. Haha. Sharing memang powerful betul. Dua-dua minat berkongsi dan mendengar. Belum habis topik yang dibualkan, terputus macam tu memang tak best. Bagus juga ada orang yang sambung balik talian. Haha. Maksudnya topik yang dikongsi, best, ya dak? Hehe. Bila best macam tu la, kalau boleh nak cakap je memanjang, tak nak berhenti. Keh3.
Kita boleh berbicara panjang lebar, bukan dengan semua orang. Tak semua. Contoh kalau aku sendiri, orang yang aku tak kenal, aku tak borak panjang, sebab aku tak faham dia, tak tahu apa topik yang dia suka. Tapi bonus cepat mesra, walau kita tak kenal orang tu, orang tu dari Kelantan, sama negeri, mudah mesra, fuh, memang boleh buat teman berborak. Kena line, memang panjang. Huhaha, itu aku la. First impression, yang selalu fasi2 buat test dalam program, aku selalu akan dapat result, pendiam, pemalu. Haha. Jangan tertipu sangat. Bukanlah, risau, kalau hajat nak berkawan dengan orang pendiam sangat-sangat, aku risau aku kurang sesuai, nanti kecewa plak. Heh3. Sekiranya kita sehaluan, susah aku nak berhenti bercakap nanti. Maksud aku sehaluan tu, ada benda atau topik atau subjek yang boleh diborak. Fuh,, kalau macam tu, susah nak letak full stop kat mana nanti.
Tadi baru lepas habis berborak. Berborak tak semestinya benda kosong-nothing. Tadi antara borak yang inspirasi, sama-sama memberi motivasi, kongsi idea, planning, impian, dan Alhamdulillah, ayat-ayat mengingati Allah juga sentiasa ada dalam perbincangan. Ya, bila kita rancang sesuatu benda, memang kita kena set, Allah Always The Great Planner. Kena kembali kepada Allah. Kena sentiasa buat relation, hadirkan Allah dalam sesuatu itu, supaya apa-apa yang kita buat atau nak buat, telah buat sekalipun, Allah mengatasi matlamat apa pun, Allah paling di depan. Hidup mati kita di tangan Allah. Baik buruk kita, di tangan Allah juga, tapi sebab pilihan kita, jangan set nasib selalu, seolah-olah salahkan Allah. Salahkan diri tu, jangan sesekali salahkan Allah. Nasihat untuk diri terutamanya.
Selalu sangat kita dengar doa+usaha. doa, usaha. usaha, doa. tawakal, doa. usaha. tawakkal. ya betul la tu. Kita pun ada belief tu kan. Kata guru aku, doa ni boleh mengawal apa yang kita tak boleh kawal. Itu antara kekuatannya. Kita memang tak akan boleh kawal sesuatu tu selama-lamanya. Memang tak akan. Percaya yang tu. Allah sahaja. Jadi, kita kena selalu interaksi dengan zat yang selalu kawal kita, supaya kita ni sentiasa dalam kawalan rapi. Allahu.
Aku ni kalau baru betul2 lepas habis program, memang banyak isi. Fresh. Senang nak tabur. Haha. Kalau dah beberapa hari kurang cket. Aku ni jarang nak ingat quote orang, itu kelemahan aku, melainkan aku dengar berkali-kali atau aku baca berkali-kali, atau tak kesah la cara macam mana pun deliver itu, yang penting kena berkali-kali, baru aku ada potensi ingat yang lama. Contohnya, aku menghafal zaman sekolah menengah dulu, sebab dah lama tak ulang, tak ingat la, tapi masih ada kemungkinan, orang bacakan, aku boleh sambung. The powerful of repeating. Haha. Pandai-pandai buat rule dan istilah sendiri.
Kenapa aku boleh tulis cerita ini, sebab aku ni macam ada simtom 'expressing' yang tinggi. Tak cukup dengan bercerita menggunakan suara, menaip pulak, alih kepada tulisan pula. Haha. Nak cater orang auditori, dan orang visual. Haha. Orait2, Saje je mengada tambah topik baru. Ok, we need to put full stop here(.)
Sekolah Sains, Universiti Akaun
Aku pelajar aliran sains dulu masa di sekolah. PMR aku melayakkan aku untuk masuk kelas sains. Awalnya memang aku nak ambil akaun. Aku dah ada minat akaun pada masa tu. Ketika tu, aku minta pendapat abang aku, dan beliau pada masa itu berada di Mesir. Pendapat beliau, ambillah sains, kemudian tambah akaun. Bagi beliau sains juga bagus, ambil dua-dua lagi bagus, satu kelebihan dapat tahu dua2 bidang. Fikir-fikir aku pun masuklah kelas sains dengan hasrat akan tambah akaun sebagai pilihan lain. Bila dah masuk kelas sains, 3 sekali mata pelajaran sains iaitu Biologi, Fizik, dan Kimia. Tiga pun dah berat bagi aku, ya, kerana ia lebih berat kepada fakta. Maka, terpaksalah aku lupakan hasrat untuk tambah akaun sebagai subjek tambahan SPM aku. Waa, sedih jugak masa tu terkenangkan hasrat aku tu tak kesampaian.
Just try
Dapat tawaran sebagai wedding videographer! Lama dah impikan nak usha videografi tapi yela, kita takde pengalaman, takdenye nak tawarkan diri, jadi sebaliknya kan, salah menyalah pulak. Tapi bila orang dah offer pada kita, ya, will try the best! Selalu je suka-suka buat videografi untuk sepupu kahwin, shoot video, tapi buat sendiri2, simpan sendiri2, tunjuk pun tak, sebab tak siap pun, tak publish pun as video. Haha.
Offer offer jugak, kena bagitau terus, aku ni takde dslr ye. Minat je lelebih. Huahaha. Beliau tak pulak kata apa-apa, terus ajak discuss. Wuwah.. Ok, ok. Gembira sesaat, sebab dapat peluang ni. Jadi ke tak tak tahu lagi kan. Hehe. Sementara ni kita suka suki jap.
Actually beliau tawarkan aku jadi designer n videographer wedding beliau. Designer tu aku kurang berkenan, dah tawar hati nak main dengan design. Huaha. Orang yang selalu berhubung dengan aku bincang bab2 ni, aku pun awal-awal lagi dah agak ada kaitan jugak dengan benda ni. Takdenye orang kebanyakan nak cari aku bincang hal lain. Heh3. First mesej lagi aku dah siap gtau aku dah lama tak buat design, supaya aku dapat melepaskan diri dari buat design. Hoho. Rupanya, terjerat jugak. Pandai btoi.
Terus set meeting. Tahniah kawan dah nak kahwin, orang famous memang kahwin awal. Heheh.
Aku tak mention sesape kan. Ok, selamat.
Selesai! Tak cekap langsung
Alhamdulillah, selesai menjawab exam PTD (Pegawai Tadbir Diplomatik M41) harapan mak ni.. Yang beria sangat always mymum. Aku biasa2 ja. Tapi dengar semangat mak, aku yang biasa pun boleh semangat tetiba. Haha. So, aku pun jawab dengan ceria la kan. hehe. First time jawab online. Server SPA kali ni sangat baik, smooth je perjalanan exam secara online malam ni, 1 November 2014 dari jam 8.00 malam hingga 10.10 malam. Ini kali kedua exam SPA atas talian selepas exam pegawai kastam. Exam online kastam dengarnya banyak masalah, aku tak seat for the exam, sebab aku tak letak kastam dalam choice, haha xminat.
Kalau nak diikutkan, exam SPA yang aku duduki, dah masuk kali ketiga.
1. Exam PTD Apr 2013
2. Exam Akauntan Mei 2014
3. Exam PTD Nov 2014
[Next.. Exam Pendaftaran kut *nampak dalam sistem lepas syarat* hui3]
Tak rasa pun dapat, sebab masih tak cekap mengira, pengetahuan am pun banyak yang tak tahu. Tapi bab matematik2 ni memang menyeronokkan. Cuma bab kejar masa, aku selalu tewas. Macam ni la kalau asyik tarik kalkulator. haha.
Tapi kan,, yang paling best.. dah tak perlu buat esei, BM dan BI tu.. part pembaharuan ni aku paling suka bila buat exam online ni. soalan aneka pilihan sentiasa menjadi pilihan. no more essay. yess!
Hem.. Sekurang-kurangnya aku bukan nothing tak tahu apa-apa masa seat all the exams. Study jugak. Huhu. Mymum always inspired me. Amik inspirasi tu je jawab exam. Myhousemate pun dapat juga exam PTD, tapi tak seat kut, malas dah katanya. Takpa la dia, dah mampu beli rumah (kalau nak beli la), walaupun kerja semi-government je. Orang programming katakan..
Mengikut info dari SPA, seramai 44,908 calon yang duduki exam PTD kali ni. Giler ramai. Mungkin yang dapat full mark pun dah ramai, diorang ja la yang lulus kut. huhu.
Haha. Cepat sangat mengalah. Yalah, bila tengok angka yang ramai tu,, tipis ja nampak. huhu. Okai lah, kita tunggu result nanti. Buat guna sistem, result pun cepat. 1 hari setengah lagi keluar result, 3 November 2014 bermula jam 12 tengahari.
Hik3.. Enjoy2. Math always my favourite subject. Apa kata mengajar math dan add math lak. Haha. Dream. Tapi selalu fikir anak murid paling depan pun tak dengar suara cikgu dia nanti. Haha.
Minat akauntan lagi dari PTD walaupun PTD ni gaji mahal katanya. Ya lah, mahal otak tu nak fikir macam2. Aku tak sesuai jadi pemikir dan tak minat sangat kut. Aku nak kerja mengira jugak! Haha. Kalau kerja PTD, bagi aku kerja dekat bahagian IT best jugak, nampak macam ada soklan IT tadi. Hihi.
Terima tapi ragu
Dilamar untuk kerja design bagi satu program. 3 kali berturut-turut. Tak berpeluanglah aku nak tengok gaya persembahan dari orang lain. Mudah betul terima, bila dah terima terfikir pula kenapa terima job tersebut.
1. Aku dah jarang buat design. (Teramat)
2. Aku dah lama tak buka photoshop untuk buat full design. (Kerap buka Ai, penangan nak study Ai)
3. Streorotype (eja salah barangkali) orang pada hasil terdahulu. (Kalau style tak macam dulu macam mana)
4. Asyik kena kejar hingga event tamat
5. Kena ammend banyak kali, paling tak suka. (Stress, hold beberapa hari)
6. Terkacau time office hour. (Bawa laptop, tak buat kerja ofis)
7. Sambung konsep design orang lain (Kang habis kena alter)
.
.
.
.
. 8. Bil api, broadband tetap kena bayar
.
.
.
.
Bila sambung kerja orang, apa yang aku pegang, hormat dan raikan hasil orang lain atau orang terdahulu. Tapi bukan mudah nak kekalkan identiti orang lain yang lain dari citarasa diri sendiri.
.
.
.
.
.
.
.
Risau. Macam mana nak buat?
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Menghilang lama-lama. Aku nak jemput ko balik sini semula. Mari sini mood design. Mari balik ya minat, hang nak pi mana lama-lama. Mai balik kita jenguk photoshop ya.. Pintu dah buka. Tunggu hang, kita masuk sama-sama ya... *huk3*
Finish Two
Alhamdulillah... Hepi,, gembira.. Dapat siapkan dua akaun dalam masa yang singkat. Full set of account. Dari journal entry hinggalah ke balance sheet. Manual. Bukan main makan masa buat akaun dengan software, last-last manual jugak yang lebih menjadi. Yelah, nak guna software tapi tiada sample yang full, memandai sendiri la. Bila study balik, buat manual, baru detect ada yang tersalah rekod dalam software. Chart of account pun dah salah. Haha. Opening balance pun salah. Tak pasal2 duk pening pasal financial period. Haish, mula-mula dah salah. Dulu study lain, tak pandai nak apply dengan jenis perniagaan yang dijalankan. Adakah patut cost of good sold kosong. Hehe. Alam kerja pun tempat study. Tempat study aku sekarang mengkaji seorang diri. No asisstant, no guider. Sedih kan?
Bukak audit report lepas, study angka2 tu. Kemudian, buat la akaun untuk tahun kewangan yang belum diaudit ni.. First kaji lambat sikit. Lepas tu ambil masa sikit buat layout semua dokumen akaun dalam excel. Buat trial balance tak balance. Bos, tak balance la.. Buat bank recon, kata beliau mudah. Walaupun aku memang belum buat bank recon, aku dah kira amaun yang belum clear siap-siap, tetap tak balance. Bank recon kena buat sebelum ke selepas trial balance, tanya aku sebab lupa. Buat dulu bank recon, jawab bos seringkas mungkin. Tapi magic pula, bila mengadu, cepat pulak dapat solusi. Balance! hah, lega..
Siap je, terus bagi pada bos. Nak la bagi beliau cek dulu, betul ke tidak aku buat kerja sorang2 ni. Alih2 beliau suruh call auditor, nak jumpa esok, eh, lusa (sebab time tu dah pukul 5!).. Eh, tuan tak nak cek dulu ke, entah betul entah tak saya rekod. Betul ke tak, takpe, kita bincang dulu. O.o
Esoknya call auditor, auditor ke singapura untuk masa yang diset pada awalnya. Tukar masa, lagi 3 hari dari masa call. Ok, set. Lepas tu cepat2 buat satu lagi akaun. Siap hari yang sama. Yeah! Lagi senang bila layout dah ada, tukar butiran dan amaun aja. Lagi satu, inilah rasanya bila tidak disibukkan dengan kerja admin, dan bulan yang sedikit lengang dari aktiviti. Biasa aku target nak buat kerja2 cenggini bulan puasa, tapi bulan puasa ni kalah pulak dengan kerja admin. Time ni admin punya plan marketing kuat jugak, tak dapat lepaskan diri jugakla. Jawabnya, kerja yang aku plan tak beres, tertangguh lagi.
Baru siap dua, dah hepi. Mujurlah, dua akaun ni tahap paling senang lagi kut. Yang banyak sangat transaksi, aku akan buat last, sebab nak alter software dulu,, kita belajar buat auto pulak.. Takut tak larat nak rekod manual. Haha.
Ok, another 4. Empat akaun lagi.. Set untuk siapkan bulan ni jugak. Bulan depan dijangka bizi, bila orang lain bizi, aku kena tempias juga. Kena betul2 ambil peluang bulan ni. Bila kurang aktiviti, takde la bizi dengan kerja semasa akaun. Admin pun tak kacau, lagi cepat, terima kasih admin... Nak habiskan all my outstanding ni cepat2,, dah tak tahan dah tangguh lama2.
Sebenarnya, percayalah, Allah yang atur segalanya. Kita mengadu pada Allah, kita doa sungguh2 pada Allah bagi kemudahan untuk urusan kita. Benda senang pun, kalau Allah tak izin, dua tahun tak siap. Bila Allah izin 1 hari dah siap. Kekuatan ada antaranya dalam solat dan doa. In Syaa Allah. Yakin. Allah sahaja boleh bantu kita, sebab Dia sahaja yang nampak kita susah senang setiap detik. No one else. Dia tahu segala-galanya. Berharaplah padaNya. Yakin.
Beri tekanan kewangan dengan berkira
Banyak betul aku belanja bulan ni... Apa kes entah. Itulah,, kadang-kadang apa yang ditahan meletus jugak. Bila meletus, nak mengalir je selalu. Bahaya betul.
Sebab aku minat satay, maka aku sponsor satay 100 cucuk untuk kami-kami makan ajer. Last-last aku dapat makan sikit ja, sebab banyak sangat keluar time raya, ikut mak ayah. Saudara ada kenduri pun sampai 3 hari pi rumah beliau. Biasa la mak orang yang kuat hubungan kekeluargaan dan ringan tulang. Doanya aku pun nanti dapat jadi macam mak aku yang super3 segala macam. Kakak ipar aku pun sampai kata mak aku ni orang penting, asyik ke sana ke mari, tak lekat di rumah. Maka, aku yang follow pun, kena tempias.. Doanya aku rajin la memanjang ya. Sanak saudara pun bertambah, aku pulak, bukan semua aku kenal. Ini la antara masa nak kenal saudara mara dan orang kampung. Risau juga terputus hubungan. Kalau diizinkan, aku nak buat salasilah keluarga. Dari dulu lagi abang aku sebut, sehinggalah kedua-dua nenek aku dah tiada, belum lagi wujud salasilah tu. Mak aku tu pun antara orang penting juga untuk rujukan salasilah ni, sebab mak aku anak sulung dan kuat hubungan silaturrahim kekeluargaan, kejiranan, mahupun seisi kampung. Sepanjang aku ikut mak aku tu pun, bukan main ramai yang tak kenal aku anak mak. Sadis betul.
Jemputan video contest ISCA 2014
Eh, dapat letter la dari Japan melalui mesej di vimeo. Vimeo salah satu channel video aku selain youtube. Vimeo aku tak kacau macam youtube. Ingat nak buat stok video yang ada potensi diniagakan. Ahak..
Hi,
I would like to introduce you to the following award for film students.
Best,
Tong
Calling for entries: INTERNATIONAL STUDENTS CREATIVE Award 2014,
Organized by Knowledge Capital, Osaka, Japan
The International Students Creative Award is an international award contest for both Japanese and foreign university, graduate school, and vocational school students in the fields of art and information media.
Selected films and the film makers will be invited to attend the award ceremony, and pre-event party in Osaka in November 2014, with free air tickets and accommodation.
Winners of the award could win prize money up to US$3000 plus other prizes. Your creative work would also gain great exposure at the event and in Japanese media, and media industry.
Last year, winners from Korea, Indonesia, Singapore, Hong Kong, France, and Spain had joined us for a wonderful award event together with other Japanese student creators.
We are now calling for entries for this year’s INTERNATIONAL STUDENTS CREATIVE Award. Kindly download the application form and send it to hi@wasabicreation.com, together with any questions you may have by
AUG 19th 2014.
• ISCA Official Website: wasabicreation.com/#!isca2014/cmqf
• Application form download: bit.ly/We2z49
• Facebook facebook.com/ISCA2014
• Corresponding contact for overseas applicant: hi@wasabicreation.com
NOTE:
• For applicants outside Japan, please include a URL to your video when you fill in the Title. No DVD submission is needed at this stage.
• You may also submit as an individual instead of a school, kindly fill in the school portion to your best knowledge.
We look forward to seeing your creative works.
Yours,
Tong
Overseas application correspondent
hi@wasabicreation.com
Sesiapa yang berminat, boleh la join pertandingan ni. Hantar cepat-cepat pendaftaran sebelum 19 Ogos 2014 ke email. Angka dia,, wow... USD3000x3=RM9000 (lebih kurang). Pertandingan pelajar, aku dah kerja tak dapat la yoo (graduasi 2014 masih layak). Mungkin sebab profile vimeo aku gambar kartun, macam kanak-kanak ribena lagi gitu... Tapi umur aku ni, kalau sambung mengaji, kira student jugak kan.. Haha.
*Tengah hadam. Tak paham lagi video apa yang nak dipertandingkan sebenarnya. Uhuhu... Excited nak kongsi sebab rasanya tak dapat join pun. Kelayakan tak lepas.
Tulis Catat
Dunia bisnes adalah dunia yang ingin aku ceburi suatu hari nanti. Idea bisnes yang aku ingin kendali, terlampau banyak pula. Huhu. Dulu, aku hanya fikir dan simpan dalam minda. Bila aku beritahu pada seseorang begitu, beliau terus sergah aku. Tak boleh! Mesti kena tulis. Bukan tak pernah tahu dan dengar tentang nasihat menulis impian kita sebelum itu, tapi aku yang ambil acuh tak acuh sebab aku tak suka tulis.
Kini aku mula mencatat.. In Syaa Allah, kalau tiada halangan, aku akan mulakan langkah awal dunia bisnes sehari selepas usia aku masuk 24 tahun. (Aku dah hide tarikh lahir aku di fb.. kiki...) Kenapa sehari selepas? Kerana aku lebih yakin untuk mulakan sesuatu dengan hari yang dimuliakan dalam Islam. Pesan seseorang pada ku, elakkan untuk mulakan sesuatu pada 'hari itu' (sama pula dengan tarikh ulangtahun aku tahun 2014 ni), kerana banyak bala yang Allah turunkan (umat terdahulu) adalah 'hari itu'. Aku mohon maaf tak dapat berkongsi hari yang dimaksudkan, kerana aku risau jadi isu, tak fasal2 tanya aku dalil, sedangkan aku tak tahu, dan aku tak kaji pun semua bala yang pernah berlaku di dunia ni, hari apa, cuma aku percaya pada orang yang memberi pesanan. Cukuplah ia menjadi pedoman aku. Tak salah jika aku elak, sebab kita masih ada hari yang Islam muliakan (Isnin, Khamis, Jumaat).
Satu lagi sentiasa mengikuti post orang bisnes. Aku banyak follow orang bisnes di facebook. Serius aku kata, sangat membantu memberikan inspirasi dan banyak tip yang boleh dikutip. Kita kan nak lalui jalan berjaya mereka dan skip jalan kegagalan yang pernah mereka lalui. Quote yang terkesan sampai aku menulis entri ini dan mengetuk aku mengambil langkah awal segera adalah ...
Dari ABS: Macam Mana Mahu Mula Meniaga?
Banyak orang menulis kepada saya. Mereka memberitahu mereka ingin berniaga tetapi tidak tahu macam mana mahu memulakannya.
Persoalan:
+ Mungkinkah ada orang yang sangat ingin menjadi pelukis, tetapi dia tidak tahu apa yang hendak dilukisnya?
+ Mungkinkah ada orang yang sangat ingin membela kucing tetapi tidak tahu bagaimana dia hendak mula membela kucing?
-Puan Ainon Mohd-
Benarkah dirimu terluka?
Semalam ke walimah sahabat. Dan terjumpa sahabat lain yang turut hadir. Dulu sangat kamcing, sekarang sangat jauh. Dari gaya dia sambut salamku, aku agak beliau ada terasa hati dengan aku. Aku nak ucap kata maaf, tapi risau beliau belum sedia memaafkan aku tambahan dalam keadaan dikelilingi ramai sahabiah. Kalau ikutkan, masa nampak beliau lagi, aku dah nak lambai dan say hai, macam dulu-dulu. Tapi, aku tak mampu, sebab aku takut aku yang kecewa dan segan sendiri, aku risau aku buat tindakan tersebut, beliau tidak berikan respon apa-apa atau paling kurang lambat memberikan respon kerana masih ada insan-insan lain di sekeliling. Pernah terjadi dulu ketika aku sudah mengesan keadaan dingin itu, tapi aku gagahi untuk mulakan pertemuan dengan salam, beliau sambut tapi lambat, beliau layan sekitar beliau, seolah aku belum kelihatan di hadapannya. Tidak mengapalah. Salah aku juga, lama menyepi.
Aku balik dari walimah, itu je perkara yang bermain dalam fikiran aku. Seorang sahabat. Tidak mengapa la kalau aku sahaja yang mengiktiraf beliau sahabat aku, beliau tidak. Yang penting, bagi aku, beliau sangat berjasa pada aku, banyak memotivasi aku, banyak membimbing aku, menasihati aku dan menjadi rakan yang baik untuk agamaku. Aku mengalirkan air mata bila teringatkan beliau. Benarkah beliau terasa denganku?
Aku sudah teramat jarang bertemu beliau dan sahabat lain disebabkan sudah lama tidak ke program bersama mereka. Aku sedar aku jarang respon mesej sahabat yang rapat dengan beliau kini, walaupun bukan dengan beliau sendiri tambahan urusan kebersamaan. Entah la, aku pun satu, malam baru nak cari hp. Hp dan aku bukan bestfriend sangat pun. Main-main je tinggal di rumah ketika pergi kerja kalau dah bateri takde, takdenya nak bawa cas ke ofis. Malam pulak baru balik rumah.
Entah la. Duk fikir-fikir. Sekiranya pekerjaan aku sekarang banyak menyebabkan aku makin jauh dengan sahabat, aku sedang berfikir untuk berhenti dan tukar kerja. Aku pun dah bertahun dah bertahan. Betul atau tidak tindakan yang aku akan ambil, kena mohon petunjuk Allah dengan istikharah. Aku tahu majikan sekarang baik, tapi aku pula tak mampu kawal keadaan itu (office hour yang tidak menentu). Mungkin aku juga perlu tolak tawaran beliau menjaga kewangan koperasi hartanah yang beliau baru tubuhkan.
Sebentar tadi, aku buka profile facebookmu, kenapa kebanyakan postmu tiada dalam news feed ku.. Banyak perkara yang aku baru tahu. Maafkan aku juga kerana lama tidak mengikuti perkembanganmu. Tapi bila keadaan dingin begini, aku orang yang paling lemah untuk menghangatkan kembali kerana aku sebenarnya paling tak suka pujuk orang. Jadi aku biarkan keadaan begitu tanpa sentuhan.
Mohon maaf sahabat sekiranya buatmu terluka. Aku kini bersedih. Dan aku kembali segan untuk bertemu lagi...
Update 04/08/2014
Tengah layan facebook tetiba terjumpa kisah ini...
"Teringat satu cerita, bahawa pada zaman Nabi dulu, ada 2-3 orang sahabat yang lari daripada peperangan. Maka umat Islam ketika itu diperintahkan utk memulaukan 2-3 orang ini atas perbuatan mereka yang lari daripada perang. Memang selepas mereka lari, mereka menyesal, tapi mereka tetap bersalah dalam hal tersebut. Umat Islam memulaukan mereka, termasuklah Nabi SAW yg diutuskan sebagai rahmatan alamin.. Sahabat2 ini dipulaukan oleh serapat2 kenalan, termasuk Nabi. Sekiranya mereka pergi ke pasar, orang buat2 tak nampak mereka ni. Bagi salam pun mereka tak nak jawab, sampai tahap macam tu sekali. Jiran pun tak nak melayan walau dipanggil berkali2, sehinggakan 2-3 orang sahabat ini berasa sangat berkecil hati. Bayangkan, kawan yang dikenali sejak dari kecil pun memulaukan mereka.
"Tapi umat Islam memulaukn bukan kerana benci kepada batang tubuh sahabat2 mereka ni, sebaliknya mereka melakukan semua itu atas dasar mentaati perintah.
"Sehinggalah satu hari perintah pulaukan sahabat Nabi ini ditamatkan. Berderu-deru sahabat baik kepada sahabat yang dipulaukan ini datang kepadanya memberitahu bahawa perintah pulau-memulau sudah ditamatkan! Maka betapa gembiranya umat Islam pada masa itu, kerana kasih sayang mereka sesama sahabat begitu tinggi, mereka menangis kegembiraan dan menyambut 2-3 orang sahabat yang dipulaukan beberapa hari sebelum ini dengan penuh kesyukuran dan kasih sayang. Nabi lah yg paling gembira sekali!"
Adakah aku termasuk dalam orang yang sedang dipulaukan? Sobs3..
Kawal shopping
Makin lama aku rasa makin suka shopping online. Hewhew..
Window shopping di rumah sahaja, tak penat, tak berpanasan. Lalala.
Tapi, tapi...
Nilai duit makin rendah rasanya bila online. Kalau offline, susah giler nak keluarkan duit, nak berbelanja.. sebab duit kat tangan biasanya ada bawah RM100. Semua benda rasa mahal. Huahaha. Kalau offline, tudung, shawl yang RM30+ dah mahal. Baju kurung, jubah RM100+ dah rasa mahal. Online, semua rasa biasa je rate tu. Transfer itu kan mudah. Nak pergi bank susah. Duit sikit-sikit ja la kat tangan kan. Sekali pergi bank, keluarkan pun dalam RM50-RM100 jew. Haha. Tapi online2 tak kesah pun, In Syaa Allah masih dalam kawalan.
Puasa ni pun sekali je pernah ke bazar. Kalau kawan tak ajak, agaknya memang aku tak pergi langsung la kut bazar tahun ni. Tapi takpe la, pergi bazar pun tak leh beli banyak-banyak pun, duit ada RM5 jew. Itu pun mujur ada, kalau tak kecewa orang, ajak keluar, tak membeli walau satu. Uhuhu. Ajak aku shopping, biasanya semata-mata teman ja la, jarang aku minat nak membeli. Tiga empat kali shopping dengan kawan, aku tak beli satu pun.. Keluar duit pun sebab makan. Kalau takde duit sangat, kawan la bayar, bertambahlah hutang aku dengan kawan aku nie. Bukan ingat sangat pun harga, tambah2 yang ada sen2, kebanyakannya aku genapkan ja. Senang.
Bagi sesetengah orang, biasa je skirt labuh RM100+, owh,, bagi aku mahal sangat dah tu.. Kalau aku, memang tak berminat la nak beli. Aku percaya dan yakin ada yang lagi rendah dan murah.. Dah lama tak mencari, jumpa jugak aku dengan skirt labuh RM25. Dah beli terjumpa lagi yang lebih rendah, RM20... Asal suka, brand dah no. 3,4. Kualiti aku tak pandai tengok sangat. haha. Aku beli kat jalan tar hari tu masa teman kawan shopping raya. Aku pulak beli yang tiada kaitan dengan raya. Haha. Suka hati la. Yang penting jimat. Time raya ni banyak yang buat sale, jimat la terutama yang beli pakaian setahun sekali. Dah la beli setahun sekali, beli time murah-murah pulak tu. Kan untung tu... ngee.
Kedekut betul berbelanja. Kita gaji sikit buat cara sikit kan. Sebenarnya rasa sedih tak leh menyimpan banyak-banyak. Ada ilmu sikit-sikit pasal rumah, tak dapat apply lagi, sebab duit takde. Memang boleh buat loan, tapi kelayakan buat loan pun takde lagi. Otak ni tak berhenti berfikir selagi simpanan lambat naik dan tak mampu bagi gaji kat mak ayah. Uh uh.. Bila nak kaya ni... Nak bayar hutang sendiri dan hutang orang 'tu'.. Orang 'tu' hutang terlampau banyak, kata ibu, "hidup lagi takpa la, dah mati, sapa nak tanggung hutang tu.." Aku dah lama berniat nak langsaikan hutang orang 'tu', tapi kalau aku kaya la. huhu. Hasrat ja sebab aku tak nak orang disekeliling aku ada hutang dan tak mau hutang salah satu sebab terputusnya silaturrahim. Nak kaya dengan makan gaji, entah umur berapa. Kena terjun dalam bisnes dulu mungkin baru senang nak bayar hutang 'itu', beli tanah dan rumah.
Kebanyakan orang berkerjaya nak ada kad kredit, intipati pensyarah kata la,, dulu-dulu time belajar. Sekarang ni kebanyakan bank pun dah tawarkan kad debit. Usah-usah la kita memiliki kad kredit. Tamatkan habit suka berhutang. Suka swap pun, guna la kad debit. Tak suka pegang duit banyak-banyak di tangan pun, bawa la kad debit, hentikanlah penggunaan kad kredit ya. Nak selamat lagi, aktif kad debit yang bukan akaun gaji kita, kira wujudkan akaun khas untuk urusan belanja guna kad.
Siapa yang pernah ada kat kredit, nak hentikan, nak langsaikan hutang kad kredit, boleh try cuba dapatkan ebook di bawah ni, sebab penulis ebook tersebut lebih berpengalaman handle orang yang pernah berhutang, masalah hidup sebab hutang. Beliau kongsikan tip bagaimana mahu bebas dari hutang kad kredit.
Sama-sama kita shopping cara sihat dan terkawal.. =)
About Me
- insyirah
- Kota Bharu, Kelantan, Malaysia
"Alhamdulillah.. Islam menjadi milikku, Iman menjadi rebutanku.. kelebihan mungkin ada, kelemahan semestinya wujud, sudah menjadi fitrah seorang manusia.. kemahiran yang dimiliki insya allah akan dimanfaatkan ke jalan yang diredhai Allah.. kelebihan, kemahiran nikmat dari Nya.. diberi kepada manusia agar berfikir.. moga2 kita tergolong dalam hamba yang sentiasa bersyukur atas setiap pemberianNya, bersabar atas setiap ujian, berharap hanya padaNya, moga Jannatul Firdaus tempat kembali yang abadi.."


















