Finish Two

Alhamdulillah... Hepi,, gembira.. Dapat siapkan dua akaun dalam masa yang singkat. Full set of account. Dari journal entry hinggalah ke balance sheet. Manual. Bukan main makan masa buat akaun dengan software, last-last manual jugak yang  lebih menjadi. Yelah, nak guna software tapi tiada sample yang full, memandai sendiri la. Bila study balik, buat manual, baru detect ada yang tersalah rekod dalam software. Chart of account pun dah salah. Haha. Opening balance pun salah. Tak pasal2 duk pening pasal financial period. Haish, mula-mula dah salah. Dulu study lain, tak pandai nak apply dengan jenis perniagaan yang dijalankan. Adakah patut cost of good sold kosong. Hehe. Alam kerja pun tempat study. Tempat study aku sekarang mengkaji seorang diri. No asisstant, no guider. Sedih kan?

Bukak audit report lepas, study angka2 tu. Kemudian, buat la akaun untuk tahun kewangan yang belum diaudit ni.. First kaji lambat sikit. Lepas tu ambil masa sikit buat layout semua dokumen akaun dalam excel. Buat trial balance tak balance. Bos, tak balance la.. Buat bank recon, kata beliau mudah. Walaupun aku memang belum buat bank recon, aku dah kira amaun yang belum clear siap-siap, tetap tak balance. Bank recon kena buat sebelum ke selepas trial balance, tanya aku sebab lupa. Buat dulu bank recon, jawab bos seringkas mungkin. Tapi magic pula, bila mengadu, cepat pulak dapat solusi. Balance! hah, lega..

Siap je, terus bagi pada bos. Nak la bagi beliau cek dulu, betul ke tidak aku buat kerja sorang2 ni. Alih2 beliau suruh call auditor, nak jumpa esok, eh, lusa (sebab time tu dah pukul 5!).. Eh, tuan tak nak cek dulu ke, entah betul entah tak saya rekod. Betul ke tak, takpe, kita bincang dulu. O.o

Esoknya call auditor, auditor ke singapura untuk masa yang diset pada awalnya. Tukar masa, lagi 3 hari dari masa call. Ok, set. Lepas tu cepat2 buat satu lagi akaun. Siap hari yang sama. Yeah! Lagi senang bila layout dah ada, tukar butiran dan amaun aja. Lagi satu, inilah rasanya bila tidak disibukkan dengan kerja admin, dan bulan yang sedikit lengang dari aktiviti. Biasa aku target nak buat kerja2 cenggini bulan puasa, tapi bulan puasa ni kalah pulak dengan kerja admin. Time ni admin punya plan marketing kuat jugak, tak dapat lepaskan diri jugakla. Jawabnya, kerja yang aku plan tak beres, tertangguh lagi.

Baru siap dua, dah hepi. Mujurlah, dua akaun ni tahap paling senang lagi kut. Yang banyak sangat transaksi, aku akan buat last, sebab nak alter software dulu,, kita belajar buat auto pulak.. Takut tak larat nak rekod manual. Haha.

Ok, another 4. Empat akaun lagi.. Set untuk siapkan bulan ni jugak. Bulan depan dijangka bizi, bila orang lain bizi, aku kena tempias juga. Kena betul2 ambil peluang bulan ni. Bila kurang aktiviti, takde la bizi dengan kerja semasa akaun. Admin pun tak kacau, lagi cepat, terima kasih admin... Nak habiskan all my outstanding ni cepat2,, dah tak tahan dah tangguh lama2.

Sebenarnya, percayalah, Allah yang atur segalanya. Kita mengadu pada Allah, kita doa sungguh2 pada Allah bagi kemudahan untuk urusan kita. Benda senang pun, kalau Allah tak izin, dua tahun tak siap. Bila Allah izin 1 hari dah siap. Kekuatan ada antaranya dalam solat dan doa. In Syaa Allah. Yakin. Allah sahaja boleh bantu kita, sebab Dia sahaja yang nampak kita susah senang setiap detik. No one else. Dia tahu segala-galanya. Berharaplah padaNya. Yakin.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

About Me

My photo
Kota Bharu, Kelantan, Malaysia

"Alhamdulillah.. Islam menjadi milikku, Iman menjadi rebutanku.. kelebihan mungkin ada, kelemahan semestinya wujud, sudah menjadi fitrah seorang manusia.. kemahiran yang dimiliki insya allah akan dimanfaatkan ke jalan yang diredhai Allah.. kelebihan, kemahiran nikmat dari Nya.. diberi kepada manusia agar berfikir.. moga2 kita tergolong dalam hamba yang sentiasa bersyukur atas setiap pemberianNya, bersabar atas setiap ujian, berharap hanya padaNya, moga Jannatul Firdaus tempat kembali yang abadi.."