Serangan virus script *.VBS


2 minggu lepas, virus shortcut terkena pada pendrive. Delete pun timbul balik. 2 jam juga cari solusi, kalau tak jumpa agaknya aku tak tutup pc. haha. Takut la tetiba problem buka windows. Haih. Bila virus menyerang~

Solusi pertama, format pendrive (bukan quick format). Alhamdulillah, clean.

Disebabkan pindahan file dibuat ke pendrive lain sebelum format (risau pc kena jangkitan) , termove pula sekali dengan virus tersebut yang berformat *.VBS ketika pindahan file tersebut. Asalnya ingatkan file yang ada kaitan dengan Microsoft Excel yang telah dimasukkan script atau macro (coding), jadi move la sekali, rupanya virus script! Akibatnya pendrive fresh tadi juga terkena jangkitan. Delete, timbul, delete, tetap juga timbul. Nak format pendrive, nak pindah ke mana file banyak-banyak yang bersaiz GB. Pindah ke pc, lebih cepat merebak satu pc ni nanti. Pindah ke hardisk, hardisk pun banyak file, risau rosak file atau HD.

Solusi kedua, buka task manager (Ctrl+Shift+Esc) , pada tab processes, cari 'wscript.exe' dan tekan end process. Setelah selesai, delete segera file shortcut yang masih timbul dan file virus tersebut. Pastikan delete permanently (Shift+Del). In Syaa Allah, tak timbul balik dah.

Lepas tu, macam biasa, gunalah cara masing-masing untuk timbulkan balik folder yang dah kena sembunyi (hidden) sebab virus shortcut.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

About Me

My photo
Kota Bharu, Kelantan, Malaysia

"Alhamdulillah.. Islam menjadi milikku, Iman menjadi rebutanku.. kelebihan mungkin ada, kelemahan semestinya wujud, sudah menjadi fitrah seorang manusia.. kemahiran yang dimiliki insya allah akan dimanfaatkan ke jalan yang diredhai Allah.. kelebihan, kemahiran nikmat dari Nya.. diberi kepada manusia agar berfikir.. moga2 kita tergolong dalam hamba yang sentiasa bersyukur atas setiap pemberianNya, bersabar atas setiap ujian, berharap hanya padaNya, moga Jannatul Firdaus tempat kembali yang abadi.."