Tanya, tanya... Pastikan!

Stress di pagi hari..


Dah lama tak kena marah. Dah besar-besar ni, memang jarang kena marah dengan family. Harapnya memang takkan ada la lepas-lepas ni. Sekarang ni banyak kena marahnya di tempat kerja. Jadi manja dengan diri sendiri je la, nangis sorang-sorang. Huk3. Memang tengah sedih pun.

Entah. Aku pun tak tahu. Miscommunication buat kali kedua. Bahaya juga perkataan "takpe" bagi aku. Satu patah pun aku boleh take as decision. Aduh...

Sepatutnya kena tanya lagi untuk sahkan sesuatu perkara yang kita sudah maklum "tidak boleh!". Macam mana la aku boleh mudah-mudah yakin rule dah berubah. Uh..

Beliau maklumkan akan buat sendiri, dan bertanya di mana dokumen berkenaan. Aku pun nyatakan lokasi. Risau pula, betul ke lokasi itu. Entah-entah jumpa lagi salah aku ketika mencari. Aku terus bersiap dan ke pejabat segera. Nak text mesej, aku akan selesaikan, sudah on the way, beliau tidak perlu ke sana, tapi tak jadi pula. Sampai sahaja di kawasan pejabat, aku lihat kereta beliau di tempat parkir kereta dan mangga terbuka. Pasti beliau sudah sampai dahulu, jarak rumah aku memang memakan masa sedikit dari beliau. Aku terus beredar, tidak sanggup bertemu beliau saat ini. Hati aku tidak keruan, motor diperlahankan, sebab aku dalam keadaan tidak fokus. Aku singgah di deretan kedai-kedai yang menjual makanan pagi. Aku berhenti dan mematikan enjin motor. Telefon dicapai, call officemate, ceritakan hal pagi ini. Eh, beliau ada di situ rupanya. Katanya terlihat aku, beliau ajak aku ke tempat beliau. Air mata pun dah mengalir sedikit, aku katakan, aku beredar dahulu, aku rasa nak nangis pula. Tapi aku dapat rasa emosi aku makin baik dari awal tadi lepas meluah. Cari port baru, beli makanan, terus balik. Jalan yang sepatutnya perlu belok pun aku dah tunggu traffic light nak jalan terus, ah, makin tak fokus. Akhirnya sampai di rumah, aku terus meluah di blog ini. Maafkan aku..

Sedih..

Tapi memang salah aku pun. Mudah sangat jump into conclusion. Kalau sebelum ni pun, aku tak faham, blur, memang aku akan cakap aku tak faham. Sebab nanti buat-buat faham, aku jugak yang kena. Tapi ini... aku persoalkan, tapi aku dengar lain la kut, takpun faham lain, sah-sah la individu yang sampaikan tidak salah bicara, bila aku dimarahi. Huk3

Sebab tu aku ni jadi orang yang banyak persoal, tanya itu, tanya ini, sebelum aku betul-betul faham, dan sahkan kefahaman aku adalah betul. Geram betul bila teringat pengurusan apartment aku di sini, aku tanya untuk sahkan sesuatu urusan, dan kadang-kala ulang apa yang dinyatakan, jawapan beliau dalam nada nak marah aku balik. Aku jadi tak puas hati, sebab aku tak faham betul-betul apa yang aku ingin faham. Tanya dimarah, so aku stop la tanya macam-macam. Konklusinya di sini, aku geram dan tak puas hati, sebab aku tak faham. Ok baik, aku memang banyak tanya.

Situasi yang aku hadapi sekarang, sebab kurang bertanya. Tak cukup dengan hanya persoalkan dan jawapan hanya satu patah. Benda kecik je, takde la besar sangat,, tapi aku tetap stress bila aku jarang-jarang berada di situasi ni. Selalu, lagi la stress yang menyeksa. Mudah-mudahan aku dijauhkan dari tekanan kecil apatah lagi tekanan besar.

Prinsip beliau, "Do right at the first time.".. Aku pula dah jadi "Do mistakes more than once." Aduh.. Cukuplah dua, aku tak sanggup nak hadapi kemarahan terutamanya disebabkan kesilapan yang sama.

Esok dah kerja. Uh uh. Sekiranya ditanya soal ini lagi, aku akan senyap, dengar, patuh dan akui kesalahan. Lebih baik senyap dari memberi alasan. Dalam banyak hal yang aku buat salah dan silap, aku akan senyap walau kadang-kala ada sebab. Lebih baik mengganggap aku bersalah dari berfikiran aku sedang membuat dan mencipta alasan.

Ok baik. Emosi aku dah  makin stabil. Layan nasi lemak yuk! hee

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

About Me

My photo
Kota Bharu, Kelantan, Malaysia

"Alhamdulillah.. Islam menjadi milikku, Iman menjadi rebutanku.. kelebihan mungkin ada, kelemahan semestinya wujud, sudah menjadi fitrah seorang manusia.. kemahiran yang dimiliki insya allah akan dimanfaatkan ke jalan yang diredhai Allah.. kelebihan, kemahiran nikmat dari Nya.. diberi kepada manusia agar berfikir.. moga2 kita tergolong dalam hamba yang sentiasa bersyukur atas setiap pemberianNya, bersabar atas setiap ujian, berharap hanya padaNya, moga Jannatul Firdaus tempat kembali yang abadi.."