Occupation, Profession and Vacation - Di mana posisi kita sekarang?


Alhamdulillah. Sesi training bersama bos hari ni berkenaan occupation (kerja), profession (kerjaya) dan vacation (percutian).

Ringkasnya...

Orang yang berada dalam kategori occupation, duit adalah segala-galanya. Mereka banyak menghasilkan jenama negatif pada pandangan orang lain dan kerjanya mungkin hanya berpadanan dengan gaji yang diterima atau paling lemah usahanya kurang dari gaji yang diterima. Kerja hanya tertumpu pada kerjanya sahaja, atau paling mudah, ikut buku, hanya berada di pejabat pada waktu pejabat, that's enough.

Bagi orang dalam profession, duit penting, tapi tidak terlalu berfikir soal duit dan tidak terlalu bergantung padanya. Kebiasaannya, orang dalam kategori ini, usaha melebihi gaji yang patut diterima atau gajinya perlu lebih tinggi dari usaha yang dilakukan. Jenama yang diberi atau dilabel oleh orang lain kebanyakannya baik dan kadangkala sangat bagus.


Tahap vacation (it's a calling) ini, individu atau entiti tersebut sudah mencapai tahap di mana, duit bukan perkara yang perlu untuk difikirkan, menjadi sesuatu yang sudah tidak dikesahkan (duit melimpah ruah barangkali). Life juga sudah baik dan jenama sudah cukup bagus dalam pandangan orang lain dan realiti.

Contoh jenama: dibenci, disukai, stress, tiada masalah, semua ok, berbaloi, untung, rugi, etc...

Orang yang bermula dari kategori occupation tiada masalah, cuma jangan tetap berada di situ, berhijrahlah ke peringkat profession , kehidupan yang dipenuhi dengan aspek positif. Mudah-mudahan bahagia dunia akhirat.

Setiap bos tahu kedudukan setiap pekerjanya, kata myboss.

Beliau bagi contoh saya sorang sebagai student praktikal untuk tidak mencederakan emosi staf lain. Kategori itu menjadikan saya lebih yakin untuk berdepan dengan dunia selepas grad. ^_= In syaa Allah.

Beliau antara sifu saya. Banyak ilmu sepanjang saya di sini. Bukan hanya ilmu menjadi seorang akauntan atau CFO dan bukan hanya sekadar kerani akaun, tapi lebih dari skop asas bidang tugas.

Asas yang paling kuat di sini adalah ilmu independent. Setiap staf adalah bos. Bos tidak bertindak mengikut arahan, tapi memberi arahan (pada diri sendiri) untuk bertindak.

Input ini antara modul dalam training beliau. Beliau juga sarankan untuk membaca buku "Pilih Kerjaya bukan Kerja", karangan Tuan Hizwani.


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

About Me

My photo
Kota Bharu, Kelantan, Malaysia

"Alhamdulillah.. Islam menjadi milikku, Iman menjadi rebutanku.. kelebihan mungkin ada, kelemahan semestinya wujud, sudah menjadi fitrah seorang manusia.. kemahiran yang dimiliki insya allah akan dimanfaatkan ke jalan yang diredhai Allah.. kelebihan, kemahiran nikmat dari Nya.. diberi kepada manusia agar berfikir.. moga2 kita tergolong dalam hamba yang sentiasa bersyukur atas setiap pemberianNya, bersabar atas setiap ujian, berharap hanya padaNya, moga Jannatul Firdaus tempat kembali yang abadi.."