Krew Media 4 hari


yap. betullah. tak tipu. jadi krew media walaupun hanya empat hari di lokasi. ada mic, ada kamera, kameraman, ada wartawan, editor, penulis skrip, props, ada vest khas, name tag khas, ada markaz operasi lagi.

toin3. media iCEPS8 je, bukan media USIM apatah lagi sebetul-betul media di luar sana. aha. kerja kami kan cari tarikan orang ramai ke iCEPS8 dengan cara multimedia. haa, kami buat kerja kami la ni. Cari vest USIM, lekatkan perkataan MEDIA. ok x? ^_=

oh, lupa. iCEPS8 apa noh?

iCEPS8 stands for 8th Islamic Convention of Entrepreneurship atau Konvensyen Keusahawanan Islam Kelapan 2012, Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) yang telah berlangsung pada 27 hingga 30 September 2012 iaitu selama 4 hari, bertempat di Fakulti Ekonomi & Muamalat, USIM, Nilai, Negeri Sembilan.

Team iCEPS8 mula dibina pada awal tahun 2012 dengan mesyuarat pertama seluruh jawatankuasa pelajar yang terlibat. Team iCEPS 8 2012 merupakan mahasiswa Tahun 4 2012, Fakulti Ekonomi & Muamalat (FEM), Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) dari 4 bidang pengajian Pra-Siswazah; Pentadbiran Muamalat, Perakaunan, Pemasaran serta Pentadbiran Korporat dan Hubungan yang menghimpunkan tenaga penggerak Konvensyen Keusahawanan Islam Kelapan 2012 seramai 235 orang. iCEPS merupakan projek wajib pelajar tahun akhir FEM USIM.

kami tiada tesis. yeeha.. ^^, kami hanya perlu menyelesaikan misi ini. Dan kini, mission completed.

Kami ditugaskan untuk berada dalam Unit Dokumentasi dan Multimedia. Dokumentasikan segala perjalanan program iCEPS8 serta memproses dan menghasilkan video.




MEDIA, salah satu jenama unit kami. Saluran kami TV iCEPS8. Team unit kami, kami namakan dengan nama baru, krew TV iCEPS8. hehe. sesuka hati

Sebelum iCEPS8, kami menemuramah pensyarah yang juga Timbalan Pengarah Jawatankuasa Induk iCEPS8. Memandangkan kebanyakannya bercuti pulang ke kampung pada cuti semester ni, jadi terpaksalah aku bertindak sebagai script writer, wartawan, perantara, dan video editor bersama 3 lagi geng kami. uh, uh.. Jenuh mengedit video yang panjang lebar, temuramah memang camni eh. huu



Tugasan lain, setiap daripada kami perlu menghasilkan video promo untuk setiap program dan aktiviti yang akan berlangsung sepanjang iCEPS8 menjadikan hasil video iCEPS pada kali ini bertambah-tambah. Selain dari video editor, aku tak lari juga menjadi designer. Design poster, banner dan design video. Bantu sikit-sikit je, setakat termampu.



Yang paling best hari kejadian. Huhu. Kerjasama dan kesungguhan satu team memang mengembirakan. Secara asasnya, kami ada jurukamera, penulis skrip, wartawan, props dan video editor. Pada hari kejadian, kami bertindak juga sebagai promosi dan publisiti, dan mengambil alih kerja hebahan online melalui fanpage facebook iCEPS8. Kami cuba sepantas mungkin update dari masa ke semasa program dan suasana dari tapak iCEPS8. Walau tak selaju mana, yang pasti setiap hari akan ada perkembangan terkini dan lebih kurang 500 keping gambar dan video dalam simpanan setiap hari. Media iCEPS8 termasuk gambar, video rakaman, dan video promo sebelum, semasa dan selepas iCEPS8 hampir mencecah 100GB. banyak ke sikit ye? em. cukup kut dokumentasi di facebook dan youtube je. pening nak burn. O.o

Tugasan utamaku sebagai video editor. Namun, kamera juga di tangan kehulu kehilir. Terima kasih kepada bos dan rakan team juga pemilik kamera DSLR yang sudi pinjamkan kamera untuk aku bermain. haha.


Lagak dan aksi krew TV iCEPS8 di tapak konvensyen, menemuramah
penggerai, pembuka booth, pengunjung, peserta dan
merakam suasana serta melaporkan perkembangan terkini


Sempat juga bergambar bersama jemputan nasyid Hafiz Hamidun dan kumpulan Unic


Kami sudah dibekalkan dengan kupon harian dan makanan disediakan. Jimat duit belanja. haha. Tak risau, orang yang baik hati berbelanja pun ramai. Sekejap pizza, sekejap ayam uncle bob, dengan air ais sekali juga dibelikan. hehe.





Ha! Meriah lagi, pizza hut dan kfc pun turut serta bagi free dan sponsor pada kami semua. Lebih dari sekali jugalah. Bukan setakat kami, students lain pun ada bahagian mereka. Tapi sebenarnya ini dibawah Program Gerak Usahawan Kampus (PGUK). Kami orang yang bernasib baik aja. huhu 


Kami berada dalam posisi masing-masing tapi kami belajar banyak perkara. Team Media iCEPS 8! Kami satu geng, satu team, liputan terus untuk iCEPS8.




Secara tak langsung, team kami bergerak sebagai photographer untuk batch kami. Apa sahaja program yang mengumpulkan kami satu batch, kamilah yang akan menjadi perekod kenangan tersebut. .n_n.


p/s: ada satu lagi projek di bawah dokumentasi. jika bahan berjaya dikumpul dan diproses sebelum masuk praktikal, harapan dan kemungkinan besar ia menjadi satu lagi kenangan yang kami tinggalkan untuk USIM. kalau bukan kenangan untuk usim, cukuplah kenangan untuk kami satu batch. tapi kalau kesungguhan datang dari seorang je, agak-agak menjadi x... chill! ^_= doakan berjaya!

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

2 comments:

Anis said...

salam kak ah! sgt teruja deh bila baca xde tesis? jeles :P sonok kan jdk media. alhmdlh kak nis pon spnjg dikmpus tlh bbrapa kali diminta oleh lecturer utk jd reporter utk bbrapa program penting ipg. syukur diberi peluang blh lepaskan kerinduan pd grafik dan pnulisan. mg trs sukses kak ah!

insyirah said...

wa'alaikumussalam.

aha. mmg. sbb tu ada nada gembira di situ. huhu.

oh media! pastinya seronok. pengalaman. k.nis reporter terbaik! pastinya. hehe. kak ah juga nak cuba jadi penulis yang baik, jdkan kak nis inspirasi ok gak.(",)v

good. graphic + writing = creative visualization

In syaa Allah, kita sama-sama sukses! Always. =)

About Me

My photo
Kota Bharu, Kelantan, Malaysia

"Alhamdulillah.. Islam menjadi milikku, Iman menjadi rebutanku.. kelebihan mungkin ada, kelemahan semestinya wujud, sudah menjadi fitrah seorang manusia.. kemahiran yang dimiliki insya allah akan dimanfaatkan ke jalan yang diredhai Allah.. kelebihan, kemahiran nikmat dari Nya.. diberi kepada manusia agar berfikir.. moga2 kita tergolong dalam hamba yang sentiasa bersyukur atas setiap pemberianNya, bersabar atas setiap ujian, berharap hanya padaNya, moga Jannatul Firdaus tempat kembali yang abadi.."