Bahasa cmd (Delete File & Folder)

Apa itu 'cmd' atau nama panjangnya 'command prompt'?

Tak tahu? *geleng2* ok, sila tekan Start pada windows anda kemudian taip 'cmd'. klik. ha,, itulah command prompt. ahaha. get it? secara istilahnya, sila search sendiri di google.

Erm, macam ni la. ia ni satu bentuk arahan pada sistem komputer atau lebih mudahnya, bahasa komputer. (yang kita duk klik2 tu bukan bahasa komputer? faham je komputer bahasa isyarat tu. erk. carilah sendiri jawapannya)


Apa gunanya command prompt?

Bagitahu apa yang tahu je la kan. Tak tahu macam mana nak bagitahu kan. Semua yang kita buat, masuk folder, copy, paste, delete, hide files etc.. semua boleh buat dengan benda ni. Tapi bahasa dia taklah sesenang 'klik'.

Habis buat ape guna benda ni? Menyusahkan je.

Guna time perlu je la. Biasanya aku guna untuk delete virus yang tidak boleh dihapuskan oleh sistem. Sesetengah virus, ada yang boleh delete terus. Ada yang tidak boleh delete guna cara biasa, jadi guna cmd untuk delete dan adakalanya tidak boleh langsung delete ketika windows terbuka.

Panjang pula ceritanya nanti. Nak belajar bahasa command prompt tak? Yang basic dah la kan. Nak advance, lanjutkan pengajian dengan bantuan pakcik gOogle. Orait~ GO!

*ARAHAN TESTING*

Create New Folder di Local Disk (D:) --(nak buat tmpt lain pun xpe)
Contoh Nama Folder: Foto

Letak satu file dalam tu.
Contohnya: me.jpg

Then, buka aplikasi cmd. (tak ingat, tengok balik atas)

Tetingkap cmd pada awalnya

C:\Users\****

Untuk masuk ke tempat storage tersebut, taip
D:

Paparan pada skrin terkini
D:\>

Cuba delete file dalam folder tersebut, masuk folder dulu.
D:\>cd Foto

Paparan terkini,
D:\Foto>

Untuk delete file, teruskan menekan
del me.jpg
D:\Foto>del me.jpg

Sila lihat file berkenaan. Ada lagi tak..? Dah terdelete? Tak ade, kira berjaya la~

Jika nak delete folder pula, teruskan dengan menaip
RD /S /Q "D:\Foto"
D:\>RD /S /Q "D:\Foto"

Berjaya? Haa, pandai pun anda menggunakan cmd. Selamatlah ye. Tapi hati2, jangan main2 dengan sistem kalau tak berani. Silap langkah, takut naya komputer anda. Orang yang nak try jalan susah boleh buat. Risiko tanggung sendiri. haha

Senang2, delete je guna cara biasa~ ahaha. Right click on file/folder---Delete

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

About Me

My photo
Kota Bharu, Kelantan, Malaysia

"Alhamdulillah.. Islam menjadi milikku, Iman menjadi rebutanku.. kelebihan mungkin ada, kelemahan semestinya wujud, sudah menjadi fitrah seorang manusia.. kemahiran yang dimiliki insya allah akan dimanfaatkan ke jalan yang diredhai Allah.. kelebihan, kemahiran nikmat dari Nya.. diberi kepada manusia agar berfikir.. moga2 kita tergolong dalam hamba yang sentiasa bersyukur atas setiap pemberianNya, bersabar atas setiap ujian, berharap hanya padaNya, moga Jannatul Firdaus tempat kembali yang abadi.."