semua tempat ade connection??

Semua kampung akan miliki akses Internet

JELEBU 5 Mac - Semua kampung dan pekan kecil di seluruh negara, termasuk di pedalaman akan mempunyai akses Internet berkelajuan tinggi menggunakan teknologi WiMax tidak lama lagi.

Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim berkata, kemudahan itu akan menjadi gandingan kepada penyediaan kemudahan Internet percuma yang akan dibekalkan kepada pejabat-pejabat Jabatan Penerangan di seluruh daerah yang diumumkan baru-baru ini.

Beliau berkata, keputusan itu dibuat hasil mesyuarat bersama Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) dua hari lalu.

"Kita akan meneruskan pemasangan projek tersebut dan ini sekali gus akan merangkaikan kampung-kampung di pedalaman dengan kemudahan WiMax dan Wi-Fi.

"Bagi memanfaatkan lagi kemudahan itu, pihak SKMM akan bekerjasama dengan Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi untuk membekalkan komputer berharga serendah RM1,000 untuk kegunaan pelajar di kawasan kampung," katanya.

Beliau berkata demikian selepas menghadiri Majlis Bersama Pemimpin di Kampung Lakai di sini hari ini.

Menurut Rais, melalui projek itu, masyarakat kampung bakal menikmati capaian Internet jalur lebar dengan kelajuan di antara 1 Megabit sesaat (Mbps) hingga 2 Mbps.

Namun jelasnya, perkhidmatan yang disediakan itu tidak diberi secara percuma, sebaliknya penduduk kampung akan dikenakan kadar harga rendah yang akan diumumkan pada 24 Mac ini.

"Melalui perkhidmatan ini, rumah-rumah di kampung dijangka menikmati kemudahan Internet jalur lebar memandangkan teknologi WiMax mempunyai liputan seluas lapan hingga 12 kilometer," katanya.

Beliau bagaimanapun tidak menyatakan daerah yang bakal menerima kemudahan tersebut terlebih dahulu tetapi ia mungkin berjalan serentak dengan setiap negeri memilih satu gugusan kampung.

Menurutnya, ia bertujuan mengkaji keberkesanan projek dari aspek kelajuan, mutu, perkhidmatan dan kos capaian Internet yang bakal dinikmati.

Sumber: utusan online


//wah! bagus3~ harap2.. my village termsk. hik!~ lepas nie, klau dh ade connection kat umah, senang la. hu3.. biasenye bila balik kampung.. connection internet p0m terputus.. hua3

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

About Me

My photo
Kota Bharu, Kelantan, Malaysia

"Alhamdulillah.. Islam menjadi milikku, Iman menjadi rebutanku.. kelebihan mungkin ada, kelemahan semestinya wujud, sudah menjadi fitrah seorang manusia.. kemahiran yang dimiliki insya allah akan dimanfaatkan ke jalan yang diredhai Allah.. kelebihan, kemahiran nikmat dari Nya.. diberi kepada manusia agar berfikir.. moga2 kita tergolong dalam hamba yang sentiasa bersyukur atas setiap pemberianNya, bersabar atas setiap ujian, berharap hanya padaNya, moga Jannatul Firdaus tempat kembali yang abadi.."