Antara Malaikat dan Bani Adam


Diriwayatkan dari Imam Jaafar ash-Shadiq a.s bahawa beliau pernah ditanya oleh Abdullah bin Sinan : "Siapakah yang lebih utama malaikatkah atau Bani Adam?" Imam Jaafar ash-Shadiq a.s menjawab : "Amirul Mukminin (Imam Ali a.s) berkata :

"Sesungguhnya Allah menciptakan untuk malaikat akal tanpa hawa nafsu, menciptakan untuk haiwan hawa nafsu tanpa akal, dan menciptakan untuk Bani Adam keduanya akal dan hawa nafsu. Maka, barangsiapa akalnya mengalahkan hawa nafsunya, maka dia lebih baik daripada malaikat, dan barangsiapa hawa nafsunya mengalahkan akalnya, maka dia lebih rendah daripada haiwan."

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

About Me

My photo
Kota Bharu, Kelantan, Malaysia

"Alhamdulillah.. Islam menjadi milikku, Iman menjadi rebutanku.. kelebihan mungkin ada, kelemahan semestinya wujud, sudah menjadi fitrah seorang manusia.. kemahiran yang dimiliki insya allah akan dimanfaatkan ke jalan yang diredhai Allah.. kelebihan, kemahiran nikmat dari Nya.. diberi kepada manusia agar berfikir.. moga2 kita tergolong dalam hamba yang sentiasa bersyukur atas setiap pemberianNya, bersabar atas setiap ujian, berharap hanya padaNya, moga Jannatul Firdaus tempat kembali yang abadi.."